måndag 28 februari 2011

Projekt: lasagne

Herregud.

Dagens matlagning var ännu ett fint exempel på hur jag kan få ett kök att se ut som kriget. Jag skulle göra lasagne och när köttfärssåsen och ostsåsen (som av någon anledning spritt sig över hela spisen) var färdiga och allt skulle blandas ihop visade det sig att jag hade gjort lite för mycket, vilket kan bero på att jag inte använder nåt recept. Skit samma, tänkte jag och slängde in den överfulla gratängformen i ugnen. Smart där, det dröjde inte särskilt länge innan allt började bubbla över och det droppade ostsås i hela ugnen, vilket jag ju hade kunnat räkna ut om jag tänkt ett litet steg längre.

Det började iallafall lukta och osa, så jag svor en hel del, satte på köksfläkten, stängde in kattjäveln i badrummet och öppnade två balkongdörrar. Dessutom ställde jag formen på en plåt, tänk om jag kommit på den briljanta idén från början.

Lasagnen smakade bra som tur var, men jag har ägnat ett jäkla tag åt att röja upp i kaoset. Sjävklart hade jag lyckats bränna fast ostsås i en kastrull, så den fick jag stå och diska med nån fransk mesvariant av stålull och tandkräm (låter sjukt men det är faktiskt det enda som funkar, husmorstips från Lisas mormor!). Nu är det bara ugnen kvar, men den får nog svalna lite först. Kanske är det djupfrysta färdigrätter från Lidl som gäller ett tag framöver.

2 kommentarer:

  1. Jag undrar vem du ärvt den fantastiska talangen att grisa ner i köket från!? Du tror ju förmodligen inte att det är från mig eftersom jag inte gör det, och far din är ju aldrig där...... Lika bra att jag avslöjar det, annars är det just far din som kommer berätta, eftersom det var han som fick ta hand om allt efteråt när jag varit i köket. Så än finns det hopp lilla gumman, du kommer att lära dig.

    SvaraRadera