söndag 6 februari 2011

Saker jag saknar med Sverige, del 1

- Solsidan och P3 (tackar och bockar för Tv4Play och webbradio).
- Müsli innehållande mindre än 30 % socker (eller egentligen kan jag inte påstå att jag saknar det eftersom jag hellre äter en sockrad kokosyoughurt istället för en tallrik fil och müsli, men det låter ju nyttigt och vuxet iallafall).
- Att uttala engelska låneord som de låter på engelska, går man in på ett konditori och vill ha en brownie måste man säga "brrunniiii" med skorrande r för att franskjävlarna ska fatta.
- Att uttala engelska personnamn/låttitlar/filmtitlar/band som de heter. Kommentar överflödig.
- Disktrasor. Tycker fransmännen verkligen att det är lättare att torka bort smulor/vatten med en svamp?
- Att inte alltid ha toaletten och handfatet i samma rum.
- Välklädda H&M-expediter. Okej, det var löjligt, men här ser de ibland ut som om de haft 80-talet som inspiration för sitt smink och sen tagit på sig sin pappas gamla fleecetröja som de hittade på golvet innan de gick till jobbet, inga man vill fråga om klädråd direkt (inte för att jag skulle gjort det på franska ändå). Fördel: man känner sig oerhört snygg och fashionabel själv.
- Effektiva expediter och kassörskor. Här är det nämligen heeeelt okej att snacka skit med kollegan medan man har en kund och sen vika ihop plagget i extrem snigelfart.

Om jag känner att inspirationen faller på imorgon kan det hända att ni även får njuta av en "Saker jag gillar med Frankrike"-lista. För det finns faktiskt material till det också, jag lovar.

3 kommentarer:

  1. Haha,håller med dig helt & ser med spänning framemot morgondagens lista!

    SvaraRadera
  2. Haha,håller med dig helt & ser med spänning framemot morgondagens lista!

    SvaraRadera