måndag 4 oktober 2010

Nej, jag tog inte med ett paraply

Vid två träffade vi vår franska historielärare, Madame Spay, i Vieux Lyon. Vi fick en snabbgenomgång i hur man delar in Lyon och trakten häromkring i regioner, kommuner och bla bla bla. Vi möttes på en kulle varifrån man har utsikt över hela staden (bild 2) och lektionen fortsatte med att vår lärare pekade ut det "ursprungliga" Lyon och andra viktiga platser och berättade lite om de olika kvarteren i staden. Sedan forsatte vi till kyrkan ni skymtar på första bilden. Tyvärr hann vi inte in innan himlen bestämde sig för att öppna sig och VRÄKA ner regn, inga 23 grader och sol idag inte! Jag hade slängt ner min tunna parkas (i brist på regnjacka) i väskan innan vi åkte hemifrån, men den var genomblöt på typ två sekunder, jag fick vrida ur luvan innan vi gick in i kyrkan. Sammetsleggings och Converse var heller ingen hit, leggingsen klibbade fast sig och Conversen förvandlades till två minifotbad.
Lektionen var iallafall väldigt intressant, jag hängde med hyfsat bra och förstod sammanhanget. Imorgon ska vi till universitetet för första gången och få se vårt hemklassrum, spännande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar