torsdag 7 oktober 2010

De senaste dagarna



Hej på er!


Det har varit fullt upp de senaste dagarna så jag har jättemycket att berätta om samtidigt som jag inte hunnit blogga. I tisdags fick vi se vår skola för första gången. De har flera universitet i Lyon och det vi går på är uppdelat (så fattar jag det iallafall) på 2 campus. Campuset där vi har de flesta av våra lektioner ligger i en förort som heter Bron och där mötte vi vår kontaktperson Kerstin och gick på en liten rundtur innan vi hade vår första lektion i Civilisation. Det är ungefär som samhällskunskap, men helt inriktad på Frankrike, och man läser om skolsystemet, politik, immigration och så vidare.
Under kursens gång ska varje elev välja ett av de områdena att göra en muntlig framställning om och de första redovisningarna börjar redan nästa vecka! Som tur är behöver jag inte vara färdig med min presentation förrän vecka 45. Själva skolbyggnaderna är ganska fula och slitna och det tar en knapp halvtimma att åka spårvagn till universitetet, men annars verkar allt väldig bra.


Universitetet i Bron.

Igår hade vi vår andra historielektion, det vill säga ungefär samma sak som en extra lång guidad tur. Den här gången pratade vår lärare om Lyon under romartiden, det var verkligen jätteintressant och vi kollade på en amfiteater (som visserligen är byggd för inte särskilt länge sen, men som har samma mått som den ursprungliga) och var på museum.
Nästa lektion, chansons francaises (franska sånger) hade vi nog alla sett fram emot med lite skräckblandad förtjusning, ni förstår nog själva varför. Den hade vi iallafall i en sal på campuset som ligger i stan (i samma kvarter som vårt hotell) och det var hur fint som helst - gamla byggnader med massa små innergårdar med träd och gräsmattor. Och lektionen var sjukt rolig, jag skrattade nästan så jag grät. Vår lärare är en liten, energisk man med stor mustasch som älskar allt som är svenskt och som älskar att sjunga - högt och med inlevelse. Vi hängde på så gott vi kunde medan han berättade om bakgrunden till de olika sångerna och klädde ut sig i kläder från tidsepokerna de representerade.
Den sista sången vi sjöng handlade om en kung som befallde en markis att "överlåta" sin fru till honom eftersom hon var så vacker. När vi hade sjungit igenom den drog Neddjib (vår lärare) upp Max och Arvid framför klassen och spökade ut dem i mantlar, Robin Hood-mössor och guldiga clipsörhängen med stora stenar. Sen fick de spela markisen och kungen och sjunga respektive karaktärs repliker medan vi andra sjöng berättarens verser, jag höll på att dö av skratt.
Universitetet i stan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar