söndag 24 oktober 2010

Bildbomb

Här får ni en hel drös med bilder från gårdagen då vi var på mini-klassresa till Beaujolais, ett område norr om Lyon fullt med slott, små fina byar och vingårdar.
Första anhalten - ett slott jag inte kommer ihåg namnet på. Han som äger det tituleras iallafall greve och bor i vissa delar av det tillsammans med sin familj. Vi fick en guidad rundtur i slottet (som har kvar originalinredningen från 1700-talet) och höll på att frysa ihjäl i de obebodda rummen där värmen inte var på).
Efter slottsvandringen (otroligt fint!) var det dags för vinprovning med greven, som tydligen gör sitt eget vin också. Jag kände ingen större skillnad, möjligtvis var några av vinerna äckligare än de andra. Vi fick lite korv och ost också, men satte oss sedan i trädgården bakom slottet och avnjöt vår medhavda picknick.

Det var varmt och skönt i solen, så Julia och Lovisa tog sig en tupplur i gräset.


Lisa.

Sara.


Vi sa hejdå till greven, hoppade på bussen och åkte till en liten fin by. Fråga mig inte vad den hette, för det vet jag inte, men om man gick upp för gatorna till kyrkan hittade man en fin utsiktsplats.


Promenad mellan vinfälten.


Slott nummer 2, som nuförtiden är hotell och tydligen mycket omtyckt av Nicole Kidman (hon brukar semestra här och hade frågat om hon fick köpa det, men ägarna vägrade). Det här var äldre än det första slottet, 13- eller 1400-tal om jag inte minns fel.


Bron över (före detta) vallgraven till huvudingången och borggården. Vi tänkte att om vi la ihop våra studiebidrag skulle vi ha råd att bo en natt i deras finaste rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar