onsdag 8 september 2010

Vous parlez francais?

Jajjemän, här sitter jag och dricker te för glatta livet. Inbillar mig att det är bra att dricka te när man är förkyld, varför jag har fått för mig detta har jag ingen aning om men det kan ju inte skada iallafall. Som om det inte vore nog synd om mig idag (ont i huvudet och en näsa som aldrig slutar rinna) så hade vi vår första "Text 1"-lektion och jag var verkligen svindålig. Den gick ut på att vi skulle svara på och diskutera kring olika frågor som rörde de första fyra kapitlena i en bok vi ska läsa och liknade mest ett korsförhör med tusen följdfrågor som jag inte visste vad jag skulle svara på. Hade tänkt köra på taktiken att sätta mig långt bak och inte titta vår lärare (fransyska, såklart) i ögonen när hon ställde en fråga, men det funkade ju inte riktigt. Saken blev ju inte heller bättre av att man såg hur hon satt och gjorde anteckningar när man pratade (vi blir betygsatta på vår muntliga förmåga, undrar om man deltagit aktivt i en diskussion om man säger "eehhh, je ne sais pas"?).

Men men, det var ju också en erfarenhet, nästa vecka ska jag skriva en uppsats som svar på varje fråga och vara beredd att läsa upp allt när det är min tur att svara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar