lördag 12 januari 2013

Trier


Idag tog jag och Stina tåget till Trier. Kostar bara 8,40 euro tur och retur och tar runt 45 minuter från Luxemburg. Kändes fint att kunna åka till Tyskland bara sådär! 


Porta Nigra, som byggdes av romarna på 100-talet.


Vi gick igenom porten mot centrum. Det snöade i natt (till praktikanterna från Sydeuropas stora förtjusning) och även om jag tycker jag fått nog med kyla för den här vintern var det ganska fint.


Trier är Tysklands äldsta stad och där fanns många fina hus.


Och en och annan staty.


Dessutom en räv.


Och en kyrka, som utifrån mest liknade ett slott. Men om sanningen ska fram ägnades inte största delen av dagen åt att titta på sevärdheter, utan åt att kolla in de tyska affärerna och deras reor. Jag hann dessutom med att både klippa mig och göra slingor hos en drop in-frisör för bara 30 euro. En av våra kollegor på enheten hade nämligen tipsat oss om att åka till Trier och berättat att hon brukade klippa sig där eftersom det var mycket billigare än i Luxemburg, så jag tog tillfället i akt att bli lite blondare och lite mer välfriserad.

2 kommentarer:

  1. Fin arkitektur och shopping – förmodligen de två viktigaste sakerna i en ny stad. Fint hår är definitivt en stjärna i kanten!

    SvaraRadera
  2. Tur att pappa och jag kommer och hälsar på så att vi kan ta med oss lite av dina grejor (läs kläder) hem :)

    SvaraRadera