fredag 11 januari 2013

En vanlig dag i Luxemburg

06.30 Går upp. Duschar, äter, klär på mig och kollar cirka hundra gånger att jag har med min badge (namnbrickan som man måste ha för att komma förbi vakterna i alla EU-byggnader)

07.40 Går till bussen som oftast är sen eftersom alla ska in till stan och jobba tidigt på morgen.

08.10 Kommer fram till jobbet. Svenska enheten ligger i Tower A (finns B också) och vi har kontor på första våningen. Skriver upp mig på närvarolistan, startar datorn och öppnar mejlen, Europaparlamentets intranät, femtioelva olika databaser och det dokument och översättningsminne jag jobbar i för tillfället. Ibland knallar jag och Stina bort till Schumanbyggnaden precis bredvid för att gå på något seminarium som alla praktikanter måste närvara vid.

10.00 Förmiddagsfika! Vi kokar te och tar med våra muggar till utrymmet med bord och stolar på bottenvåningen.

12.00 Dags för lunch. Jag och Stina går (ibland med sällskap från några andra på enheten) till KAD-byggnaden (döpt efter antinazistiska, tyska politikern Konrad Adenauer) där det finns en lunchrestaurang för EU-personal. Väljer mellan rätt 1 och 2 och betalar mellan 3,5 och 4,5 euro för maten som alltid är väldigt god.

13.00 Är tillbaka på kontoret. Just nu jobbar jag med ett utskottsprotokoll och sitter helt enkelt och översätter mening efter mening. Ibland kilar jag bort till någon av mina handledare för att fråga om något, svarar på mejl eller pratar om serviceyrken, varma bananer eller vad personen som just knackade på vår dörr för att berätta något egentligen heter med Stina.

16.00 Eftermiddagsfika. Vi sitter ofta kvar på kontoret, dricker lite te och tar en kort paus från våra översättningar.

17.00-17.30 Dags att packa ihop. Medan Stina ordnar alla sina dokument i prydliga högar och gör rent på sitt skrivbord låter jag bara allt ligga utspritt. Annars hittar jag ingenting dagen därpå.

18.00 Vid den här tiden befinner vi oss oftast i träningscentret i kommissionsbyggnaden där vi hittills testat på cardio step, zumba och karate. Skönt att röra på sig efter en hel dags stillasittande.

19.20 Tar bussen hem.

19.40 Kommer fram till huset, äter, duschar och startar datorn. Ägnar resten av kvällen åt att skypea, läsa bloggar, kolla på film eller läsa.


1 kommentar: